آیا تیم کوک توانسته است کمپانی اپل را در دهه گذشته به خوبی استیو جابز اداره کند؟

  • توسط تحریریه گیلی نو
  • دی 1, 1398

اختصاصی گیلی نو/ سید پارسا نشایی: بعد از فوت استیو جابز، مدیر افسانه ای اپل در سال ۲۰۱۱، تیم کوک، مدیر ارشد عملیاتی کمپانی اپل به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب شد. کوک، فارغ التحصیل MBA از دانشگاه دوک، بعد از ورود به اپل در سال ۱۹۹۸، پست‌های متعددی را در شرکت به عهده گرفت و همواره از نزدیک ترین مدیران ارشد به استیو جابز بود.

در دهه اول قرن بیست و یکم که جابز سکان‌دار شرکت اپل بود، این شرکت دستگاه ها و اختراعات تاثیرگذار بسیاری را به جامعه ارائه کرد. ساخت iPod در سال ۲۰۰۱، تولید گوشی هوشمند انقلابی iPhone در سال ۲۰۰۷، به وجود آوردن فروشگاه نرم‌افزاری اپ استور در سال ۲۰۰۸ و طراحی تبلت iPad در سال ۲۰۱۰، چند نمونه از این ابداعات هستند که فروش بسیار بالای آن‌ها سبب شده است جابز به عنوان یکی از موفق ترین مدیران فناوری شناخته شود.

در دهه گذشته که تیم کوک مدیرعامل اپل بوده است، سبد محصولات اپل خالی از نوآوری نبوده است، اما با این حال بسیاری از منتقدان بر این باورند که روحیه عملیاتی تیم کوک – که به سبب شغل او در اپل (مدیر ارشد عملیاتی) به وجود آمده بود – سبب شده تا شرکت تنها به فکر فروش هر چه بیش‌تر محصولات خود باشد و به بهانه عرضه سریع‌تر کالا‌ها، تمرکز شرکت روی نوآوری و خلاقیت کم‌تر شود.

امروزه، درآمد سالانه اپل شش برابر زمانی است که جابز سکان‌دار اپل بود. مدیران اپل در دهه اخیر با طراحی مقر گران‌قیمت جدیدش در شهر کوپرتینو به جهانیان اثبات کرده اند که دست از توسعه مالی این شرکت بر نداشته اند. اما آیا می‌توان گفت که تمامی محصولات ارائه شده توسط اپل در دهه اخیر، بی عیب و نقص بوده اند؟

جدایی از گذشته

از هنگامی که کوک مدیرعامل اپل است، به دلیل عملکرد پیشین کم‌نقص استیو جابز در مدیریت اپل، کاربران انتظارات بسیار زیادی از او دارند. در اوایل دوره مدیریت کوک، دستگاه‌هایی عرضه شدند که تنها نسخه‌هایی بهبود یافته از دستگاه‌های توسعه داده شده در زمان جابز بودند و مردم نیز از این دستگاه‌ها رضایت کافی داشتند. در سال ۲۰۱۳، یکی از اولین تغییرات عمده در ساختار محصولات رخ داد؛ بعد از اخراج مدیر بخش نرم‌افزار اپل (اسکات فورستال) در سال ۲۰۱۲ به دلیل اخذ سیاست‌های اشتباه در ساخت نسخه اولیه Apple Maps، فرآیند طراحی نرم افزار‌های اپل به دست طراح افسانه ای این شرکت، جانی آیو، سپرده شد. نتیجه این تغییر، iOS 7 بود که با تغییراتی بسیار گسترده ا نقطه نظر طراحی به کاربران عرضه شد. با وجود انتقادات و مشکلات متعددی که به این نسخه از سیستم عامل iOS وارد بود، طراحی جدید iOS 7 نشان می‌داد که عزم و هدف شرکت تحت مدیریت تیم کوک، جدایی از گذشته و تعریف فرهنگ جدیدی برای این کمپانی است.

روی ریل خلاقیت

همه می‌دانیم که خلاقیت یک شرکت را نمی‌توان تنها با یک نسخه از سیستم عامل طراحی شده توسط آن شرکت ارزیابی کرد؛ دساولین دستگاه تماما جدید اپل در دهه ۲۰۱۰ که یک ساعت هوشمند بود، در هنگام عرضه مخالفین بسیاری داشت، اما بعد از گذشت چند سال ثابت شد که اپل بازهم کارش را به درستی انجام داده و اپل واچ به پیشتازی در صنعت ساعت‌های هوشمند تبدیل شده است. AirPods که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، در ابتدا به منبع محتوای طنز بسیاری در زمینه بیرون افتادن این دستگاه‌ها از گوش به آسانی تبدیل شد، اما آمار Black Friday سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که AirPods و نسخه جدیدتر آن (AirPods Pro) از پرفروش ترین محصولات امسال بوده‌اند. در بین ۱۰۰ گجت برتر دهه ۲۰۱۰ که توسط The Verge معرفی شده است، محصولات اپل که در زمان تیم کوک طراحی شده اند، چهار محصول از10 محصول اول را تشکیل می‌دهند و اپل تنها شرکتی است که بیش از یک محصول در بین ۱۰ محصول برتر این لیست دارد.

درست است که فروش این محصولات به اندازه دستگاه‌هایی که اولین بار در زمان جابز طراحی شده است نبوده، اما نباید این نکته را فراموش کرد که بسیاری از فروش‌های میلیونی دستگاه‌هایی که برای اولین بار در زمان جابز معرفی شدند، تحت مدیریت هوشمندانه تیم کوک رخ داده است. به عنوان مثال، آی‌فون، پرفروش ترین سالش را نه در دهه ۲۰۰۰، بلکه در دهه ۲۰۱۰ تجربه کرد. در حقیقت می‌توان گفت کوک تعادل خوبی بین نوآوری و فروش در اپل ایجاد کرده است که بسیاری از کمپانی‌های دیگر موفق به ایجاد این تعادل نشده اند. به عنوان مثال، گوگل را در نظر بگیرید. علی رغم معروفیت بسیار سرویس‌های اینترنتی این شرکت، گوگل بعد از چهار سال هم‌چنان با وجود اجرای خلاقیت های متعدد در ساخت گوشی‌های پیکسل، موفق به فروش بسیار آن‌ها نشده است و کمپانی هایی چون سامسونگ، هوآوی و به‌خصوص اپل، گوی سبقت را از گوگل ربوده اند و فروش بسیار بیش‌تری دارند.

DNA کمپانی اپل تغییر نکرده است


گوگل هرساله از تعداد زیادی ایده جدید در همایش‌های سالانه خود رونمایی می‌کند، شور و هیجان بسیاری بین مردم به وجود می‌آورد و به گونه‌ای عمل می‌کند که اکثریت مردم فکر می‌کنند آینده در دستان این شرکت است و دیگر کمپانی ها در مقابل گوگل حرفی برای گفتن ندارند، در حالی‌که این شرکت بسیاری از ایده‌ها را تنها چند سال یا چند ماه بعد از عرضه از بین می‌برد و سعی می‌کند آن‌ها را از حافظه مردم پاک کند. برای اثبات این ادعا، می‌توان به محصولاتی هم‌چون پیام رسان Allo – که در ابتدای عرضه بسیاری فکر می‌کردند که جای واتس اپ را خواهد گرفت -، گوگل تاک، پروژه آرا (ساخت گوشی‌های ماژولار) و گوگل گلس (عینک هوشمند) اشاره کرد. البته، اپل نیز محصولات متعددی معرفی کرده است که هرگز به بازار عرضه نشده‌اند – به عنوان مثال، AirPower دستگاهی برای شارژ وایرلس سه دستگاه به طور همزمان بود که به دلیل مشکلات فنی هرگز عرضه نشد – اما به طور کلی روند کاری کمپانی اپل – به خصوص در زمان جابز – بیشتر بر کامل کردن محصولات و اطمینان از فروش مناسب آن‌ها قبل از عرضه بود. با این که از زمان سکان‌داری کوک، روند اپل در این زمینه به سمت کمپانی‌هایی مثل گوگل سوق یافته است، با این ‌حال هم‌چنان DNA اپل تا حد زیادی تغییر نیافته مانده است و این رویکرد در بسیاری از محصولات جدید دیده می‌شود.

از حفظ حریم شخصی تا تمرکز روی دانش آموزان

شرکت تحت مدیریت تیم کوک، تمرکز بسیاری روی امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران داشته است تا به کاربران القا کند که برخلاف فیس‌بوک و گوگل، حفظ اطلاعات خصوصی کاربران از اهداف اصلی اپل است. تیم کوک بار ها حفظ حریم شخصی را حق بشریت دانسته است. اپل تحت مدیریت استیو تنها به فکر تولید محصولات جدید بود، اما کوک بار ها از روند «صرفا فروش بیش‌تر» فاصله گرفته، در صحبت‌هایش به بیان مشکلاتی چون گرمایش جهانی و تولید محصولات بدون پسماند‌های محیط زیستی پرداخته و تولیدات شرکت را همسو با این ایده‌ها قرار داده است. کوک، برخلاف جابز که علاقه به دشمنی با سایر شرکت‌های حوزه فناوری داشت، با بسیاری از آن‌ها پیمان دوستی بسته است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴ و تحت مدیریت تیم کوک، اپل با رقیب دیرینه خود، IBM، قرارداد همکاری امضا کرده است. تمرکز اپل در دهه اخیر به شدت به سمت مدارس و دانش‌آموزان رفته و مهندسان این شرکت با طراحی و توسعه زبان برنامه‌نویسی Swift، قصد آموزش برنامه نویسی به همگان با هر سطح تخصص در زمینه فناوری را داشته اند.

اشتباهات کوک در مدیریت کمپانی اپل، بسیار زیاد بوده‌اند. از اولویت دادن به زیبایی در طراحی لپ تاپی که برای حرفه‌ای‌ها در نظر گرفته شده است تا سیاست‌های اشتباهی که در عرضه اولیه دستگاه‌هایی مانند Apple TV و سرویس‌هایی مانند Apple Maps وجود داشت که کار را برای کاربران بسیار دشوار می‌کرد، همه و همه از اشکالات اساسی مدیریت تیم کوک در دهه اخیر بوده‌اند که باعث شده‌اند تا اپل در بسیاری از زمینه‌ها از رقبا عقب بماند. تاخیر در به روز رسانی بسیاری از نسخه‌های مک و دستیار صوتی Siri، وجود اشکالات و باگ‌های متعدد در نسخه‌های جدید iOS و تعلل در رفع آن‌ها از نکات منفی بسیار مهم دوران مدیریت تیم کوک محسوب می‌شوند، اما هم‌چنان اپل یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین شرکت‌های سیلیکون ولی به حساب می‌آید و از وزنه‌های بسیار مهم در حوزه فناوری دیجیتال است. تکنولوژی‌های توسعه داده شده توسط اپل در دهه گذشته، به یکی از اصلی ترین راه‌ها برای اطلاع از آخرین اخبار، گوش دادن به موسیقی، مشاهده فیلم و به طور کلی لذت بردن بشریت از زندگی تبدیل شده‌اند. آینده اپل در گرو ادامه یافتن نوآوری‌ها و خلاقیت‌هاست که تنها به خواست مدیرعامل این شرکت، تیم کوک، میسر می‌شود، اما این حقیقت انکارناپذیر است که هیچ‌یک از مدیران اپل نمی‌توانند به اندازه استیو جابز افسانه‌ای بر جامعه بشری تاثیرگذار باشد.

با الهام از منابع زیر:

MOSSBERG: TIM COOK’S APPLE HAD A GREAT DECADE BUT NO NEW BLOCKBUSTERS

Here’s Why Tim Cook Is a Better Leader Than Steve Jobs Was, According to an Apple Expert

Tim Cook vs. Steve Jobs: Who is Apple’s best CEO ever?

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید