بررسی اپلیکیشن تعاملی – خبری « کلانشهر »

  • توسط پوریا عباسی
  • آبان 23, 1398

گیلی نو/ پوریا عباسی: چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸، رسانه کلانشهر باران در رویداد آغاز پنجمین سال فعالیت رسانه ای خود از “اولین اپلیکیشن تعاملی خبری گیلان” رونمایی کرد. در این مراسم مهندس رضا عاطفی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول این رسانه از لزوم پیشروی و ارتقای فنی رسانه ها یاد کرد و دلیل ساخت این اپلیکیشن را، ارجحیت استفاده از آن در برابر محدودیت هایی که سایت ها و دیگر شبکه های اجتماعی با آن مواجه هستند معرفی کرد. محدود بودن تعامل در دیگر ساختارها دلیل اصلی طراحی این اپلیکیشن عنوان شد.

گیلی نو در ادامه به بررسی ابعاد مختلف این اپلیکیشن می پردازد :

طراحی

طراحی اپلیکیشن یک طراحی کلاسیک است که اکثر کاربران با آن مانوس هستند و این موضوع باعث می شود تا کار با اپلیکیشن برای کاربران جدید راحت تر باشد اما این طراحی خالی از ایراد نیست. ظاهر برنامه بر خلاف ایده ی مدرنش، تا حد زیادی آن را قدیمی و از مد افتاده نشان می دهد.

تصاویر اسلاید شو صفحه اصلی تا حد زیادی از فرم اصلی خود خارج می شوند و حالت کشیده شده پیدا می کنند که ظاهری نازیبا به اولین المان صفحه که کاربر با آن روبرو می شود می دهد. شمارنده صفحه اسلاید شو نیز، از حد استاندارد بزرگتر است و با توجه به قرار گیری در بالای تصاویر برای کاربر مزاحمت ایجاد می کند.

آیکون های اپلیکیشن عاری از تنوع هستند که انتخاب گزینه ها بر اساس آيکون را عملا غیر ممکن می کنند. برای مثال آیکون های همه دسته بندی ها و همچنین آیکون های بخش های دور از هم و غیر مرتبطی همچون « پربازدید ها » و « درباره ما » یکسان اند.

این طراحی کلاسیک، طراح اپلیکیشن را به سمت قرار دادن دسته بندی ها در منوی اصلی سوق داده است. با وجود اینکه امکان پنهان و پیدا کردن دسته بندی ها در این منو وجود دارد اما هنگامی که دسته بندی ها نمایان اند، استفاده از منو بسیار گیج کننده است.

کارکرد

اپلیکیشن کلانشهر به عنوان نسخه ی اول امکانات خوبی را در اختیار کاربران می گذارد که به بررسی جزئی تر نکات مثبت و منفی کارکرد این اپلیکیشن می پردازیم.

اتصال به اینترنت

این اپلیکیشن به اتصال مداوم به اینترنت نیاز دارد و بدون آن کارایی خود را از دست می دهد و حتی نمی توان وارد آن شد و خبر هایی که در گذشته بارگزاری شده اند را مشاهده کرد. این موضوع پتانسیل خبر خوانی در شرایطی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد را از بین می برد و اپلیکیشن را بیشتر شبیه به یک سایت دارای طراحی ویژه برای موبایل می کند.

پربازدید ها

این بخش در اپلیکیشن پرداخت مناسبی ندارد و حتی برای آن صفحه ی مجزایی هم در نظر گرفته نشده است. با ورود به این بخش با یک صفحه که در آن لینک خاصی از وبسایت کلانشهر باز می شود روبرو خواهید شد و امکاناتی که در اختیار شما قرار می گیرد دقیقا در قالب همان سایت کلانشهر است. اوضاع بخش های « درباره ما » و « تماس با ما » هم درست مانند همین بخش است.

بخش تعاملی اپلیکیشن

ایده اصلی این اپلیکیشن یا تعاملی بودن آن در بخشی که در اپ با نام های « پست مطلب جدید » یا « ارسال مطلب » آورده شده خلاصه می شود که بدون ثبت نام دسترسی به این بخش ممکن نیست. در دنیای خبر های پر حاشیه امروز اینکه کسی بخواهد بدون اینکه نامی از او برده شود ، موضوعی را به گوش رسانه ها برساند اتفاق عجیبی نیست اما کلانشهر با وجود در نظر گرفتن فرآیند بررسی و تایید برای مطالب ارسالی این امکان را تا حدودی از مردم سلب می کند.

ارسال مطلب به انتخاب یک یا چند عکس و در تکمیل آن متن محدود می شود و برای ارسال ویدیو یا صوت در اپلیکیشن تدارکی دیده نشده است.

اشتراک گذاری و هشتگ ها

در صفحه هر خبر امکان به اشتراک گذاری مطلب از طریق شبکه های اجتماعی وجود دارد. از جمله امکانات برجسته اپ می توان به هشتگ های زیر هر مطلب اشاره کرد که کاربر می تواند با انتخاب هر یک از آن ها به مطالب مرتبط سریعا دسترسی پیدا کند.

جستجو

اپ کلانشهر امکان جستجو در بین اخباری که روزانه قرار می گیرد و اخبار آرشیو را به کاربران می دهد که با یک جستجوی ساده می توان به مطالب مورد نظر دست پیدا کرد با این حال جای خالی جستجوی آنی در زمان تایپ عبارت جستجو به چشم می خورد.

جمع بندی

به طور کلی اپلیکیشن کلانشهر یک حرکت رو به جلو و مثبت برای رسانه ها و خبرگزاری های گیلان و ایران است که می تواند باعث ترویج فرهنگ رشد و از بین بردن سدها شود. با این حال با وجود اینکه محور اصلی طراحان آن درباره ایده ی اپلیکیشن بسیار قانع کننده بود پس از استفاده از اپلیکیشن و مشاهده ی بخش های وبسایت گونه متعدد، این موضوع که شاید تمام این تعاملات و امکانات بدون اپلیکیشن هم می توانست در اختیار عموم قرار بگیرد به چشم می خورد.

نواقص و عجله ی کلانشهر در طراحی این اپلیکیشن، از نشان دادن صفحات وب به جای طراحی بخش مجزا در اپ گرفته تا کار نکردن گزینه ی « ساوندکلود » در منو، آن را بیشتر به یک حرکت تجاری-تبلیغاتی تبدیل می کند که در کنارش تاثیر آن روی دیگر رسانه ها و افزایش احتمالی تعامل مردم با پایگاه های خبری را نوید می دهد.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

پر بازدیدترین ها