روایت پر فراز و نشیب اسنپ و اپل

  • توسط پوریا عباسی
  • بهمن 11, 1398

اختصاصی گیلی‌نو/ پوریا عباسی: چند روز گذشته اسنپ توانست اپلیکیشن خود را دوباره به اپ استور اپل برگرداند و به کاربران iOS امکان نصب این اپ را بدهد. اما این تلاش ها نیز بی بهره ماند و بار دیگر اپل مانع انتشار اسنپ در اپ استور شد.

در سال ۱۳۹۷ همزمان با اعمال موج جدیدی از تحریم ها از طرف آمریکا، تعداد کثیری از اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حذف شدند. در بین اپ های حذف شده نام اپلیکیشن اسنپ نیز به چشم می خورد که در آن زمان و هم اکنون پر طرفدارترین اپلیکیشن ارائه دهنده تاکسی اینترنتی در کشور است.

از آن زمان تاحالا این شرکت تلاش های متعددی برای دور زدن تحریم ها داشته که آنها را بررسی می کنیم.

Enterprise Developer License

اسنپ پس از حذف شدن از اپ استور تصمیم به انتشار اپلیکیشن خود در سیستم انتشار سازمانی اپل گرفت.

اپل این سیستم را برای سازمان هایی که می خواهند یک اپلیکیشن را خارج از اپ استور انتشار دهند و به عده ی محدود دسترسی نصب داده شود طراحی کرده است، سیستمی که در آن زمان در بین استور های ایرانی پلتفرم iOS بسیار مورد استفاده بود.

برای استفاده از این طرح کافیست سالیانه ۳۰۰ دلار به اپل بپردازید و مدارک مورد نیاز برای یک شرکت ثبت شده در خارج از ایران را در اختیار اپل قرار دهید، آنگاه می توانید هر تعداد اپلیکیشن دلخواه را با لینک مستقیم برای نصب قرار دهید و تنها تفاوت آن نیاز به Trust پروفایل آن سازمان توسط کاربران برای اجرای اپلیکیشن است.

اما در نهایت با شدید تر شدن تحریم های ضد ایران، اپل برای همگام شدن با ممنوعیت های دولت آمریکا در زمینه تجارت با ایران دست به شناسایی و بلاک کردن اپلیکیشن های ایرانی که از این طریق منتشر می شدند زد تا باری دیگر اسنپ و توسعه دهندگان ایرانی را با یک شوک رو به رو کند.

انتشار پنهان در اپ استور

راه حل اخیر اسنپ که همان انتشار پنهان در اپ استور بود نیز از گزند اپل در امان نماند.

چند روز گذشته اپلیکیشن اسنپ با نام RadickRadio در اپ استور با اسکرین شات ها و آيکونی جعلی منتشر شد.

اپل پس از بازتاب رسانه های خارجی  و ترند شدن این موضوع در توییتر اقدام به حذف این اپ از روی اپ استور کرد.

کارایی این اپ به این صورت بود که اگر با IP غیر ایران باز می شد کاربر با یک اپ رادیوی اینترنتی اما در غیر این صورت با اپ اسنپ رو به رو می شد. این گونه بود که اسنپ توانسته بود از مراحل تایید اپلیکیشن اپ استور رد شود و جواز انتشار را کسب کند.

انتشار در استور های ایرانی اشتراکی

تنها چاره اسنپ برای انتشار اپلیکیشن خود به صورت گسترده، استور های ایرانی بود که به صورت اشتراکی فعالیت می کردند و مبلغی به عنوان حق اشتراک را به صورت ماهانه یا … از کاربر دریافت می کردند.

این استور ها با لایسنس توسعه دهنده ی معمولی اپل فعالیت می کنند به این صورت که هر لایسنس می تواند با گرفتن  تعدادی شناسه ی دستگاه به آنها جواز نصب اپلیکیشن را دهد.

اما محدودیت این روش آنجا پدیدار می شود که برای هر چند تعداد دستگاه نیاز است تا حساب توسعه دهنده ی دیگری مجددا تهیه شود تا کاربران بیشتری بتوانند به نصب اپ اقدام نمایند که فلسفه ی پشت دریافت هزینه اشتراک از کاربران نیز این است.

وب اپلیکیشن

در نهایت راه چاره ی دیگر اسنپ برای عرضه اپ خود در پلتفرم iOS که اکنون در کنار راه قبلی از آن استفاده می کند انشتار اپلیکیشن خود به صورت وب اپ بود.

این کار برای اسنپ، از آنجا که سوپر اپ جدید اسنپ یک Web Application است چالش زیادی به همراه نداشت و راه ارزان قیمتی برای انتشار انبوه اپ بود.

با وجود همه این تحریم ها و حذف شدن اپلیکیشن ها از اپ استور، اسنپ و دیگر توسعه دهندگان ایرانی همواره می کوشند تا راهی برای رساندن محصول خود به کاربران پیدا کنند و این خلاقیت ها در دور زدن تحریم نیز ثمره همین تلاش بدون خستگی است.

با اینکه اپلیکیشن اسنپ از روی اپ استور حذف شده است اما کاربرانی که آن را نصب کرده اند همچنان می توانند تا زمانی که جواز آن منقضی شود از آن استفاده کنند. امید است تا آن زمان اپل سخت گیری های خود را نسبت به انتشار اپلیکیشن های ایرانی کم کند و توسعه دهندگان نیز راه های بهتری برای عرضه محصول خود پیدا کنند.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

پر بازدیدترین ها